Jak předejít bolestem při nebo po jízdě na kole?
Vícero potíží pramení z toho, že člověk je z hlediska tělesné konstrukce více předurčen k chůzi než k sedu. Hodně lidí bohužel vede sedavý způsob života, který zkracuje svaly v bederní oblasti a stehenní svaly a způsobuje bolesti zad a svalové dysbalance.
Pokud jde o včasnou prevenci bolestí zad, hýžďových svalů, stehen, ramen a dalších částí těla, doporučujeme soustředit se na v první řadě na tyto možnosti:
1) Správné nastavení kola a správný posed
Tělesné nepohodlí může pramenit již z toho, že máme např. nízko či vysoko posazené či špatně nakloněné sedlo, nevhodnou šíři řídítek nebo jejich příliš malou nebo příliš velkou vzdálenost od sedla apod.
Z toho pak pramení přetížení některých svalových partií. Problémy může způsobit i příliš rovný nebo příliš nakloněný posed apod. Některá základní pravidla správného nastavení a posedu si můžeme názorně zopakovat v tomto krátkém videu:
Pokud se vám ozývá bolest ramenních svalů, můžete mít příliš krátký představec, v opačném případě vás mohou začít bolet tricepsy. Přiměřené zvednutí sedla může mj. předejít nejen bolesti kolenou, ale i achillovek - chodidla se tím totiž skloní mírně dolů a omezí se tak pohyb v kotníku.
Pokud chcete v sedle efektivněji trávit více času nebo se potýkáte s pohybovými potížemi, ale přesto se cyklistiky vzdát nechcete, můžete případně vyhledat i komplexní poradenství s nastavením optimálního posedu zvané Bikefitting s použitím programů Guru Fit System či Body Geometry Fit apod. Pro dosažení optimálních vysledků se doporučuje nejít na testování v úplně odpočatém relaxovaném stavu, ale pokud možno po lehké projížďce.
2) Volba kvalitního sedla s invidiuálně vhodnou šířkou a tvarem
Správné sedlo vám musí nabídnout pohodlný posed na sedacích kostech a nikoliv na měkkých tkáních - jinak vám při delší jízdě hrozí nepříjemné otlaky a riziko zanícení.
Tvar sedla může být buď tzv. unisex, nebo zohledňovat anatomii mužského a ženského těla. Pánská sedla jsou obecně spíše delší a užší, dámská sedla jsou kratší, širší a mají jiné tvarování středového výřezu.
zdroj: cykloplus.cz
V zásadě záleží nejen na pohlaví jako takovém, ale rovněž (nebo spíše?) na šířce sedacích kostí. Rozteč u mužů je zpravidla 100-136mm (v průměru 118 mm) a u žen 112-148 mm (v průměru 130 mm). Přesné měření vám může provést cykloodborník pomocí pěnového nebo gelového sedátka.
Dále se tvar může lišit i podle druhu kola a stylu jízdy (proto mohou být rozdílná např. pro silniční nebo horská kola a pro sportovní či rekreační jízdu). V tomto ohledu je širší profil sedla vhodný spíše pro štíhlejší jezdce se sportovním stylem jízdy se sezením více vpředu), užší profil je vhodný pro statnější jezdce a ty, kteří jezdí spíše rekreačně a více vzpřímeně.
Přestože výrobci se snaží na jednotlivé modely kol dávat optimální tvary sedel, zejména pokud máte nějaká pohybová omezení či chronické zdravotní potíže, určitě prospěje si vícero druhů vyzkoušet např. ve větších prodejnách v testovacím centru.
A jak je to s měkkostí sedla? Je obecně zažito, že speciální gelová sedla mohou mírnit otřesy a otlaky, ale pokud zvolíte nesprávnou šířku sedla, tak vás ani sebevětší polstrování před nepohodlím a bolestí neuchrání. Naopak je nyní prosazován názor, že přílišná měkkost (stejně jako např. u matrace na spaní) může být spíše na škodu.
3) Použití kalhot s cyklovložkami a speciálních krémů
Nepříjemným bolestem v rozkroku vám kromě vhodného sedla pomůže předejít nebo aspoň minimalizovat i nošení speciálních kalhot, nošených bez spodního prádla.
Více se dozvíte v článcích
Jak si vybrat cyklistické kalhoty a proč je cyklovložka důležitá?
Vždy na ostro je základ. Jak ale vybrat správně cyklovložku?
V naší prodejně Olymp Sport vám můžeme nabídnout tyto speciální cyklokalhoty např. od firem
Silvini, Axon , Craft a Crussis v cenách od 690,- do 1.590,- Kč. Jednotlivé modely vám rádi předvedeme.
Dlužno ale zároveň říci, že ne každá cyklovožka musí být pro každého garancí pohodlí. A vyšší cena nebo renomovaná značka či všemožné technologické vychytávky nemusí být garancí větší funkčnosti. Zkrátka "méně může být někdy více". Více se můžete dozvědět v tomto článku. V něm je uvedena i praktická rada, jak poznat špatně všitou cyklovložku: když kalhoty otočíte vnitřní stranou ven a pověsíte na ramínko, zadní část vložky bude výše než přední (opačný extrém také není dobrý).
Pro zesílení účinku lze na cyklovložky aplikovat speciální krémy s antibakteriálním a chladícím účinkem: např. Chamois Crème, Sportique krém pro cyklisty nebo pudr Born Cyclist Powder.
Budou asi zapotřebí spíše až v létě, ale není na škodu pro úplnost o jejich existenci aspoň vědět už nyní.
4) Strečink, rolling a masáž
Před i po jízdě na kole je určitě důležité a užitečné si aspoň krátce protáhnout a tím i uvolnit svaly, na což řada nejen občasných rekreačních, ale i aktivních cyklistů leckdy zapomíná.
Příklady prospěšných protahovacích cviků vhodných pro cyklisty si můžete prohlédnout v následujícím videu. V době současných omezení veřejných akcí si můžeme snáze vyšetřit doma čas pro sebe, abychom si je případně vyzkoušeli:-). Každý si pak samozřejmě uzpůsobí sestavu podle svých možností.
Kromě klasické masáže vám může pomoci také cvičení a automasáž s použitím speciálního pěnového válce (foam rolleru).
Pokud jste se s ním ještě nesetkali, v tomto videu uvidíte pro představu některé základní cviky.
Aby se článek nestal až příliš dlouhý,
k tomuto tématu a rovněž ke konkrétní "první pomoci" při vzniku bolestí některých tělesných partií (za pomoci názorných fotografií nebo videa) se v našem blogu ještě podrobněji vrátíme v některém dalším díle naší Poradny.
5) Pokud i při dobrém nastavení a posedu a dodržení dalších níže uvedených doporučení bolesti přetrvávají, může vám případně pomoci i analýza a úprava či náprava vašich pohybových stereotypů obecně a na kole zejména. Za tímto účelem je vhodné vyhledat zkušeného fyzioterapeuta či specializované služby cykloodborníků. Více se o tomto tématu můžete dozvědět např. v těchto dvou článcích:
Jak vznikají špatné pohybové stereotypy, poruchy pohybu
Proč masáže, protahovací cviky nebo zdravotní židle nemohou vyléčit bolesti zad jednou provždy?
6) Nejlepší prevencí je zátěž přiměřená naší kondici a možnostem.
Zní to dosti banálně, ale právě to nemalá část cyklistů (ať již pravidelných, nebo příležitostných) může někdy opomíjet. Kolo bylo původně vynalezeno spíše jako přibližovadlo na kratší vzdálenosti, nikoliv nutně jako sportovní náčiní, na němž máme sedět několik hodin - a naše anatomické uspořádání ani sebevětšími vychytávkami neošálíme. Je určitě prospěšné posilovat svou kondici, ale nemusíme nutně sobě či druhým něco dokazovat, protože naše hodnota jako taková je přece v něčem jiném, než v našich pohybových výkonech☺.
7) Zároveň ale platí, že schopnost a ochota snášet určitou míru nepohodlí k pohybu a ke sportu (i rekreačnímu) patří a posiluje naši celkovou otužilost a schopnost přežití. Právě úspěšné překonání překážky nám přece vyplavuje endorfiny a přináší pocit uspokojení. Snaha dosahovat co největšího pohodlí za každou cenu může nakonec být spíše zdrojem zbytečného stresu. Takže nakonec toto vše je především záležitostí umění rovnováhy - míra naší živosti a zdraví je vlastně jen jejím důsledkem či vedlejším efektem. Jde jen o to, abychom to, co všichni tak dobře víme, také přenášeli do svého života a mysleli na to i při plánování naší další cyklovyjížďky nebo tréninku ☺.
Velmi uvítáme vaše postřehy a osvědčené zkušenosti na toto téma, které zde můžeme za vás sdílet s ostatními!
Buďte zdrávi, krásný podzim strávený v sedle kola navzdory vnějším okolnostem v co nejlepší nejen duševní, ale i tělesné pohodě
vám za Olymp Sport přeje
Pavla Dvořáková